Recenzovaná verze: PlayStation 4
Parabole je Quebecské studio sídlící v Kanadě zabývající se softwarem a v jeho portfoliu nalezneme titul jako je KONA nebo Ace Driver. Jelikož studio sídlí v Kanadě, je nasnadě si myslet, že titul KONA se bude odehrávat také v oblasti Quebec, která se vyznačuje mnoha jezírky a rozsáhlými lesy, ve kterých lehce zabloudíte. Nehostinné zimy mohou překvapit i původní obyvatelstvo, ale místní jsou na zimní měsíce připraveni a celoroční zásoby pečlivě schraňují do svých spižíren.
Titul KONA je význačný už jen svým názvem. Ztělesníte válečného veterána, Carla Fauberta, který se dříve věnoval povolání detektiva, ale nový případ ho přivede do Atamipek Lake nacházející se v severní části Kanady. Tohoto lukrativního případu se Carl ujal z důvodu toho, že průmyslník a magnát měděných dolů W. Hamilton si objednal jeho služby, a platí zlatem. Úvodní jízda v autě se zapálenou cigaretou u pusy dává Carl najevo, že není žádný amatér ve své branži, ale prošel si již mnoha případy, které ho posunuly v životě tak daleko, že jej jen tak něco nezaskočí. Vyšetřování vandalství na Hamiltonových pozemcích tak nebude nic jiného než rutinní záležitost. S vidinou velké odměny se tedy vydává do nehostinné krajiny za všední prací.
Ihned v úvodu je třeba upozornit, že celý příběh není přeložený do českého jazyka, a proto pokročilá znalost angličtiny hraje důležitou roli v tom, jak si hru užijete. Jestliže budete slepě následovat mapu a nebudete mít tušení, jakým směrem se příběh ubírá, nemá snad smysl tuto hru zapínat, jelikož ve vás budou po dohrání vyvstávat nezodpovězené otázky a hlavně nepříjemné pocity. Čtení dokumentů, naslouchání Faubertovým monologům a rozmanitost uvažování je zcela zásadní pro pochopení.
Atamipek Lake v Quebecu je v KONA, především v zimních měsících, nepříjemným místem pro lidi, kteří nemají rádi zimu, vločky za krkem, sníh v obličeji, mráz zalézající pod kabát a hlavně větrem ofoukanou tvář. Carl Faubert ihned po příjezdu zjistí, že vyšetřování vandalství nebude jen jeho jediný úkol. Zprvopočátku odhalí několik míst, které na něj budou působit velice nepříjemně. Přírodní úkazy, které nikdy neviděl, budou vypadat famózně, ale interní hlas vám bude napovídat, že přenádherné úkazy přírody vždy musí souviset s něčím, jiným.
Když mluvíme o detektivní hře, KONA by se neměla obejít bez odhalování důkazů, focení důležitých událostí a ukládání zápisků do zápisníku, identifikování podezřelých osob a také sbírání všech důležitých zápisníků a dopisů, které se k celému případu vztahují. Hru nelze označit jako chodící simulátor, ve kterém jen odhalujete důkazy a zapisujete si poznatky jako Sherlock Holmes, nýbrž hledáte podstatu toho, co se okolo vás děje. Je poněkud zvláštní, když narazíte na mnoho tábořišť, které jsou liduprázdné, a v celém okolí se nachází jen smečka hladových vlků, protože zmrzlá krajina a bičující vítr vyhání divoká zvířata na lov.
I když KONA není akční hrou, naleznete ve hře mnoho předmětů, díky kterým se budete dostávat do obydlí původních obyvatel. Někteří rádi schovávají klíče pod rohožkou, jak tomu bývá u některých rodin zvykem. Carl Faubert si s vámi i zažertuje, když vám sdělí např. tuhle větu po nalezení špinavého nádobí vedle čistých talířů:
"Proč umývat nádobí, když hned vedle máte čisté talíře, že?"
Předměty ve hře hrají důležitou roli, každý z nich má totiž svůj úkol ve hře, ale určitě je možné dohrát hru bez určitých předmětů v inventáři. Aby hra vyobrazila Carla jako reálného člověka, Carl může prochladnout, zemřít a také jeho mozkové buňky mohou chřadnout, jestliže si po nějaké době nezapálí cigaretu nebo nenapije "extrémně" vychlazeného piva. Je třeba dbát na Carlovo zdraví, a proto je ve hře možné si v téměř každém obydlí zapálit krb, kamna, abyste neumrzli a na chvíli si mohli odpočinout před vichřicí, která řádí za okny.
Různé předměty můžete naleznout v obydlích, skrýších, v popelnicích, venku mezi balvany a také v na neočekávaných místech. Spěcháním hru možná urychlíte, ale zkazíte si pocit z hraní, a proto sbírejte všemožné předměty, které vám v budoucnosti pomohou při řešení krizových situací. Jedna malá nápověda - sekyra na vlky bohatě stačí, jen se s ní musíte umět ohánět.
KONA není zapeklitou hrou, která by vás nutila dlouhé hodiny přemýšlet, ale je třeba jít na hru systematicky. Jestliže jde o detektivní hru, není správné přeskakovat různé indicie, které vám hra nabízí. Čtení v zápisníku, prohlížení si a čtení dokumentů je důležité, jak pro pochopení příběhu, tak jako nápověda v postupu ve hře. Kdybyste si říkali, k čemu ve hře budete potřebovat dynamit, nebojte, také existuje několik lokací, které lze odpálit.
Zajímavé je, že v celém příběhu potkáte jen málo osob, které budou něčím význačné. I když se lidé v tak špatném počasí zašívají doma u krbu v houpacím křesle, domácí pálenka se vždy hodí. Stejně tak jako pistole během pochůzek po širé krajině. Druhou a poslední radou tak zůstává:
"S prochladnutím si nezahrávejte, pálenku vyměňte za pořádný kus oblečení."
Zprvopočátku jsem se rozepsal o tom, že Carl Faubert je schopen řídit auto se zapálenou cigaretou, ale stejně tak s otevřenou mapou. Přepravovat se po vesnici můžete tedy v autě nebo na sněhovém skútru, který si budete muset složit, a povím vám, není to nic jednoduchého. Sbírání předmětů po okolí může někomu lézt na nervy, ale existuje i vyhledávač Google, který vám rád poradí.
Ve hře nežijete život Carla Fauberta, žijete život ostatních a snažíte si vybavit, co se v okolí děje a proč dochází k vandalství na Hamiltonových pozemcích. Atmosféra se postupem hrou zhušťuje, přichází tma, jediným zdrojem světla je baterka, lucerna nebo světlomety sněžného skútru a auta. Toulání se po zasněžené krajině vám navodí společně s úžasným soundtrackem takovou atmosféru, že každá uplynulá hodina se vám bude zdát jako několik desítek minut.
I když hru je možné dohrát během několika hodin, podobně jako Firewatch, není vhodné hru uspěchat, ale doporučuji si hru vychutnat. Každý řádek dokumentu, všelijakou indicii společně s úsudky Carla. Hra vás donutí přemýšlet nebo také ne. Mrazivá atmosféra dokáže vtáhnout kdejakého hráče, protože podobných her moc neexistuje. Troufnu si také napsat, že hra je spíše pro hráče, kteří mají rádi pohodovou atmosféru se špetkou napětí. Myslím si, že více informací není zapotřebí dodávat, ovládání je zcela intuitivní a jednoduché, sbírání předmětů a odhalování tajemných míst je stejně tak poměrně "hratelné". Jediným negativním aspektem je načítání mezi jednotlivými oblastmi, které při rychlém průchodu znepříjemňují pocit průchodem hrou.
I když si v některé situaci nemusíte vědět rady, zkuste si pročíst zápisník nebo porozhlédnout po okolí. Pravděpodobně vám titul nezabere více jak 10 hodin, zážitek je mnohem silnější než absolvování příběhu v titulu, ve kterém je zápletka uměle protahována.
Komentáře
Tuto recenzi zatím nikdo neokomentoval. Buď první!
Pro vložení nového komentáře se prosím přihlaš nebo zaregistruj.