JamCity 25. dubna vydalo novou hru na mobilní platformy iOS a Android s názvem Harry Potter: Hogwarts Mystery. Velice očekávaný titul dokázal přilákat oči mnoha fanoušků potterovské série od J. K. Rowlingové. S každou vydanou knihou přeloženou do několika desítek světových jazyků dokázalo neskutečné množství čtenářů přelouskat i osmi set stránkovou knihu během několika desítek hodin, možná i jednotek. JamCity stojí za hrami, jako je Juice Jam, Cookie Jam, Snoopie Pop nebo Solitaire Jam. Neukouslo si studio velkou porci koláče, když chtělo vytvořit mobilní hru, která bude mířit na srdce těch pravých fanoušků Harryho Pottera? Podívejme se na hru zblízka a obrázek si na celém konci utvořte sami.
Ihned po prvním stažení aplikace do vašeho zařízení vás uchvátí velice zajímavé grafické zpracování a hudba, která dokáže naladit uši a oči k tomu, abyste si konečně zahráli Harryho Pottera, a byli tak i součástí děje. Děj se odehrává velice brzy po útoku Voldemorta na malého Harryho Pottera.
Jestliže jste se těšili, že vám v 11 letech přistane dopis v poštovní schránce, tak jste se konečně dočkali. Harry Potter stále leží v postýlce a čeká na svůj velkolepý příchod, ale vy již za vámi zvolenou postavu vyrážíte bradavickým expresem na dlouhou cestu do Bradavic. Je tak zcela na vás, zda budete hrát za chlapce či dívku, černošskou dívku nebo bělošku, s velkou bradou nebo malou bradou, výraznýma očima nebo decentníma.
Ihned po příjezdu do Bradavic vás přivítá profesorka Minerva McGonagallová, která je první a poslední osobou, která je nadabována. Přímo v App Store je uvedeno, že hra obsahuje českou lokalizaci, ale bohužel tomu tak není. Nebuďte tak uvedeni v omyl, hra obsahuje pouze jazyky, jako je angličtina, španělština, korejština, francouzština, němčina, portugalština a italština. Jestliže ovládáte jeden z jazyků na pokročilé úrovni, neměl by vám příběh házet klacky pod nohy a vy byste si tak mohli příběh bradavického tajemství pěkně užít. Jestliže neovládáte jakýkoliv z výše zmíněných jazyků, musíme vás zklamat. Prozatím nemáme informace o tom, zda se překlad do češtiny připravuje, či nikoliv.
Jako správný kouzelník se ocitnete před příjezdem do Bradavic na Příčné ulici, kde si vyberete svoje potřebné kouzelnické pomůcky, které se vám budou hodit v prvním ročníku na škole čar a kouzel. Ihned po několika větách zjistíte, že postavičky se někdy jen hloupě pousmívají, a místo dabingu se jen přihlouple pohupují. V začátcích se zajímáte, co si pro vás příběh a samotná hra připraví, proto dychtivé pročítání každé věty je důležité. Možná si řeknete: "Dabing mi ve hře nechybí," ale časem vás neustálé čtení a skřeky, místo pěkného anglického dabingu, unudí.
Prvotní dojem je opravdu okouzlující, když se můžete po několika letech vrátit do světa Harryho Pottera a chvíli před ním. Jako malý čaroděj nebo čarodějka budete nuceni se seznamovat s novými kamarády nebo např. i takovými lidmi, které v lásce mít nebudete.
Ihned ze začátku vám neunikne, že hra je Free to Play, proto musí existovat nějaký háček, který bude hru znepříjemňovat nebo ji dokonce absolutně kazit. Za pomocí energie, která se pravděpodobně postupem ve vyšších ročnících navyšuje, je nutné absolvovat hodiny lektvarů a hodiny kouzlení. Za pomocí maličkých růžových gemů si můžete svoji energii dobít a za malé žluté penízky (mince) vylepšovat a upravovat outfit. Náhle ve čtenáři vyvstane otázka, zda je vše zdarma nebo hra dbá na i na to, aby peněženka hráčů byla pod neustálým tlakem. Za bé je správně. Energie je limitována ze začátku na dvacet pět částí. S rychlostí dobíjení jedné energie po dobu 4 minut. Jednoduchými počty lze zjistit, že pro absolutní dobití energie je zapotřebí zhruba 100 minut. K využití se dostanu později. Gemy slouží ke krácení doby čekání (a že se ve hře načekáte) nebo k doplnění energie. Gemy se nedoplňují zdarma, nýbrž za reálné peníze. Sem tam získáte pár gemů za seznámení s novými přáteli nebo za výhru v duelu. Odhodlaně mohu říci, že utratit i deset tisíc Kč za růžové gemy by v této hře zapáleného kouzelníka nemusel být problém. A následně se dostáváme ke zlatavým mincím, které si samozřejmě také můžete koupit za hromadu reálných mincí a bankovek, ale ve hře určitý obnos získáváte – pomalu, ale jistě.
Gameplay zprvopočátku působí zajímavě, ale časem hra nic jiného nenabídne. Titul staví hlavně na příběhové linii, ale o herní mechanismy se vývojáři dostatečně nepostarali. Při absolvování lektvarů, ale i jiných činností, jen bezostyšně máváte rukama nad obrazovkou zařízení a klikáte na určitou oblast. K naučení se určité činnosti je vyžadována určitá úroveň úspěšnosti. Tato úroveň je znázorněna hvězdami. Někteří učitelé vyžadují tři hvězdy, někteří vyžadují dvě hvězdy z pěti, a tak dále. Po každou činnost si můžete stanovit časový limit, pokud vás hra neomezí na předem definovaný. Z nabídky si tak můžete vybrat, že se chcete učit jednu hodinu, tři hodiny nebo také osm hodin. Na výsledek časový horizont nemá žádný vliv. Bystřejším čtenářům možná mohlo dojít, že za vším stojí ta proradná energie. Je tedy možné, že některé prvopočáteční lektvary zvládnete s plně nabitou energií. Postupem doby vás hra nutí čekat nebo přikupovat si dodatečnou energii. V této situaci jsem začal být poměrně nervózní, protože čekat sto minut na nabití celé energie a následně ji během jedné minuty, s prominutím vyflákat na hodinách lektvarů s ovladatelností pro čtyřleté děti, no hrůza.
Příběh se dělí do několika školních ročníků, proto ve hře naleznete spoustu obsahu, ale počkáte si na něj nebo si vypomůžete reálnými penězi. Troufnu si říci, že příběh je skvělý a dokáže uchvátit mnoho hráčů, i mě hra příjemně překvapila. Celkový dojem kazí gameplay, který je velice jednoduchý a nezajímavý. Sice sbíráte body pro svoji kolej, zvyšuje se vám číslo u empatie, obrany a inteligence, se kterými můžete postupem doby ovlivnit některé situace v příběhu, ale celkový dojem je negativní.
Ve hře tak nechybí létání na koštěti, seznamování se s novými kamarády, mnoho zajímavých komůrek a místností, ale hlavně se vše točí okolo kouzel, lektvarů a dialogů. Místo zajímavého stylu hraní po několika dnech si uvědomíte, že vás hra netěší a spíše jen niterně čekáte na zajímavý postup příběhem. Tudíž při obědu během pár minut vyplácáte všechnu energii a pak další tři hodiny zařízení se hrou nezapnete. Myšlenka utvořit hru z prostředí Harryho Pottera byla velmi zajímavá a příběh je skvěle sepsán. Nedomyšlené kroky v podobě učení se nových věcí jsou jednoduše nedodělané a nezajímavé. A tak se podařilo vývojářům z JamCity vytvořit titul, který zaujal po celém světě mnoho fanoušků Harryho Pottera, ale celkový systém podkopává zajímavou příběhovou hru svými nedodělky a extrémně viditelným tlakem na hráče, aby si za reálné peníze stále něco dokupoval. Pevně doufám, že vývojáři vyslyší názory nespokojených fanoušků hry a poupraví ceny nebo sníží časový limit pro doplnění energie.
Komentáře
Tuto recenzi zatím nikdo neokomentoval. Buď první!
Pro vložení nového komentáře se prosím přihlaš nebo zaregistruj.