Před dvěma lety nám Sony na E3 vytřela zrak, když nečekaně předvedla ukázku z úplně nového dílu série God of War (dále jen GOW). Nepřinesl však žádnou číslovku a samotní vývojáři tvrdili, že jde o restart značky. Severské prostředí, starý známý Kratos, nová zbraň v podobě sekery Leviathan, pohled ze třetí osoby a poprvé v sérii také parťák - Kratův syn Atreus. Už tehdy bylo mnoha lidem jasné (hlavně fanouškům), že nejspíše půjde o neobyčejný herní zážitek. Jak tedy tento doposud největší a novinkami nejpřecpanější díl dopadl? Odpověď naleznete v následujících řádcích.
Hned z úvodu se musím ale nejdříve doznat k jedné důležité věci - patřím mezi fanoušky této bohobijské série. Přesto se pokusím přinést co nejobjektivnější recenzi. V textu se také pokusím vyhnout všem možným spoilerům, ale pouze v případě nejnovějšího recenzovaného dílu.
Kratos od druhého Playstationu urazil velký kus cesty. Po téměř šesti dílech už vypadalo že sérii dochází dech. Po poslední díle s podtitulem Ascension byly ohlasy poprvé nepříliš nadšené a bylo jasné, že se buď na Kratose bude muset jít jinak, nebo bude lepší značku raději uložit k ledu. Studio Santa Monica se rozhodlo pro první možnost, a tak nám autoři upekli něco o hodně jiného, přesto se starým srdcem série.
Nové GOW se odehrává mnoho let po třetím dílu, který končí naprostým vyvražděním bohů řecké mytologie. Kratos zestárl, zmoudřel a vydal se na sever hledat klid a mír, dost možná i zapomenout na svoji krutou minulost. To se mu do jisté míry i povedlo - našel si novou ženu a zplodil s ní syna Atrea. Dlouhé roky se schovávali v lesích a žili poklidným životem, dokud matka synka a žena našeho antihrdiny neumřela. Její poslední přání bylo odnést její popel na nejvyšší vrchol světa a zde jej rozprášit. A v tomto okamžiku se do příběhu zapojujete vy. Z děje víc prozrazovat nebudu, snad jen zmíním vynikající vývoj Krata a Atrea v jejich rolích otce a syna a některé velice zajímavé postavy, které za dobu vašeho putování potkáte.
Nový díl je jednoznačně ze všech největší. Nejedná se sice o otevřený svět, ale máte možnost kromě hlavní dějové linky plnit mnoho vedlejších úkolů či výzev, za které vás hra velice bohatě odmění. Navíc posbíráte i mnoho střípků příběhu a hrací doba naboptná o nemalý počet hodin. Rychlost dohrání také závisí na obtížnosti. Naleznete zde 4 - Příběh, Vyvážený zážitek, Výzva a God of War. První tři můžete libovolně měnit v průběhu hraní, čtvrtá lze nastavit jen při startu nové hry a nelze ji v průběhu hraní snížit. Nejvyšší obtížnost dá opravdu zabrat a často budete chtít prohodit ovladač oknem jako u série Dark Souls.
Celá hra se odehrává v jediném záběru - nepřijde tedy na jediný střih (kromě smrti). Přechod mezi gameplayem a filmečky odehrávajícími se přímo v enginu hry jsou naprosto plynulé a přirozené. Kamera se nově usadila za Kratova záda, není tedy statická jako v dílech minulých. Na nepřátele vidíte dostatečně a pokud se nachází za vámi, je zde mnoho nápomocných ukazatelů nepřátelských útoků. Nad protivníky také vidíte množství životů a jejich level, tedy znamení toho, jak moc ztuha půjdou k zemi. Pokud chcete herní výzvu, vše lze v nastavení upravit či vypnout a to včetně již zmíněných pomocníků, celého HUDu či titulků.
Zůstaneme u nepřátel. Jsou nápadití, rozdílní a na každého z nich musíte používat jinou taktiku (platí i pro bossy). Můžete je kosit slabým a silným útokem a mezi nimi můžete libovolně kombinovat. Nová sekera navíc funguje jako Thorovo kladivo z Marvel komiksů, při hodu se k vám pomocí stisknutí tlačítka vždy vrátí. Je tedy dobrou zbraní i na dálku a je opravdu zábavné míchat tak její útočnou, omračující nebo mrazící sílu s útoky pěstmi. Navíc se vám za každý povedený útok nabíjí tzv. Sparťanský hněv, který po nabití stiskem tlačítek spustíte a stanete se na chvíli nepřemožitelnou běsnící hromadou svalů udělující velké poškození. Nepřátele navíc při mnoha po sobě jdoucích úderech můžete omráčit a získat tak možnost jim brutálním útokem ubrat velké množství životů, ty menší rovnou rozdrtit, roztrhat nebo rozsekat. Ve hře také zůstali hádanky (jako v minulých dílech). Ty jsou chytře vymyšlené, výborně zpestřují hratelnost a nenudí.
Do hry také přibylo pár RPG prvků. Ve hře fungují dvě hlavní platidla: stříbro a zkušenostní body. Zbraň levelujete pomocí jediné speciální suroviny a tím se vám odemykají nová komba. Ty musíte za daný počet zkušeností odemčít, což platí i o nových útocích pěstmi. V herním světě (ať už z padlých nepřátel, nebo z beden rozesetých po celém herním světě) pak sbíráte mnoho druhů zdrojů pro výrobu nebo vylepšovaní tří částí zbroje a také runy, odemykající speciální lehký a těžký útok. Zbroj nevylepšujete a nevyrábíte však jen pro sebe ale i pro Atrea, který tak získá užitečné dovednosti do každého boje.
Váš syn však není pouhou loutkou motající se pod nohy. Jde o velice důležitou postavu jak ze strany příběhu, tak gameplaye. Z příběhového hlediska se Atrues mění a cítíte dopad událostí příběhu na jeho osobnost a chování. Z pohledu herní náplně je to váš užitečný pomocník v soubojích (jedním tlačítkem ovládáte jeho útoky) nebo při putování světem. Dělá si poznámky do kodexu ohledně nestvůr (tipy pro to jak na každý druh útočit - během celého hracího času přidává další a další), o severském světě, božstvu, nebo o legendách. Nakonec také umí jazyky zdejšího kraje, ve kterých je Kratos ztracený a nebýt syna, nerozumí ani čárce.
Technicky je hra na nejvyšší možné úrovni jakou si snad dokážeme na dnes už 5 let staré PS4 představit. Hru jsem recenzoval na základním modelu. Viděl jsem ji však v pohybu i na PS4 Pro a kromě vyššího rozlišení musím uznat, že ani obyčejný model se vůbec nemá za co stydět. Textury, částicové efekty, stíny, animace obličejů u jednotlivých postav patří mezi to nejlepší co jste kdy mohli ve hrách vidět. Jedinou vadou na kráse snad mohou být efekty hladiny vody, kterých si nejvíce všimnete při putování na loďce. Jde však opravdu jen o drobnost, kterou hře velice rádi odpustíte.
Hra je přošpikovaná nejedním superlativem a tak se mi velice náročně hledají zápory. Někomu může vadit menší množství epičnosti oproti již jmenovanému třetímu dílu. Jiní si stěžují na repititivnost nepřátel nebo pomalejší rozjezd první půlky příběhu. Dle mého názoru však hra žádnou zásadnější slabinu nemá. Objektivně však mohu s klidným srdcem říct, že nové GOW zůstane ve vaší paměti po dlouhou dobu i přes drobnosti, které si mnoho lidí najde. Z mé strany jí 100% chybí pouze kvůli hře TLOU, která mě emocionálně naprosto zničila a proto musím být fér.
Komentáře
Tuto recenzi zatím nikdo neokomentoval. Buď první!
Pro vložení nového komentáře se prosím přihlaš nebo zaregistruj.