Recenzovaná verze: PlayStation 4
Vývoj hry se datuje do roku 2017, kdy byla hra poprvé představena vydavatelstvím Focus Home Interactive na konferenci E3. Hra před dvěma lety byla představena pod názvem The Plague bez přísudku „Innocence“. Na vývoji se podílelo zejména studio Asobo Studio, jejichž předchozí herní zkušenosti sahaly do roku 2008 a jsou spojené s titulem Fuel, který obdržel od hráčů velice slušný výsledek, 94 %. Ve druhém desetiletí 21. století se Asobo Studio pouští do zcela odlišného žánru, a tím je akční adventura se stealth prvky, celým názvem A Plague Tale: Innocence.
Příběh Amicie a Huga se pomalu stupňuje od samotného začátku, kdy se během lovu Amicia se svým otcem a psem Lionem procházejí po lese a snaží se ulovit zvěř. Lion zavětří a odběhne do hlubší části lesa, kam se za ním vydává i Amicia, pronásledována otcem. Oba jsou následně svědky Lionova zmizení, který se propadne do hrozivě vypadající díry, která nevěstí nic dobrého.
Amicia de Rune a její otec Robert de Rune se urychleně vracejí ke svému zámku, kde chtějí upozornit matku, Beatrice de Rune, která se od narození Huga stará o jeho zdraví. Hugo je vážně nemocný a jejich matka Huga neustále schovává před očima ostatních. Amicia vlastně svého bratra téměř vůbec nezná, ale okolnosti ji přiměly se podívat do částí zámku, kam měla odjakživa zakázáno vcházet.
Během návratu otce s dcerou však vpadli do zámku inkvizitoři, kteří úpěnlivě hledají Huga, který pro ně znamená nebezpečí kvůli jeho chorobě, kterou trpí. V tento moment se poprvé Amicia setkává se svým bratrem a začíná se mezi nimi utvářet sourozenecké pouto, které nelze jen tak přetrhnout. Robert položí život za svoji rodinu a jejich matka je do poslední chvíle bude bránit před nebezpečnými vojáky, kteří vtrhli do jejich sídla.
K A Plague Tale: Innocence mě přivedly rozhovory s autory, poutající videa a snímky, které působily velice atraktivně. Příběhové adventury, jako je Last of Us, jsou mými oblíbenými žánry, a proto jsem se rozhodl, že se s vámi podělím o svoje zkušenosti s touto hrou, která mě zaujala na první pohled a ihned po vydání jsem si dal záležet, abych vám mohl sepsat, jaké z ní mám pocity.
Dvě osoby, které vám přirostou k srdci, Amiciu možná budete litovat nebo obdivovat, ale o Huga budete mít strach a za každou cenu se mu budete snažit pomoci. Choroba, kterou Hugo trpí není nakažlivá, ale velice vzácná. Během útěku z domova může Huga rozbolet hlava natolik, že bude nutné se na určitou chvíli zastavit a Huga uklidnit. Amicia je velice trpělivá a snaží se Hugovu chorobu pochopit, ale sem tam se může stát, že také ztratí nervy.
Kooperace mezi dvěma postavami je zásadní. Amicia pomáhá Hugovi překonávat překážky, které jsou pro něho nepřekonatelné a Hugo pomůže Amicii v té chvíli, kdy je nutné využít dětských schopností, obratnosti a malých rozměrů.
Na cestě za záchranou se musí spolehnout jeden na druhého, protože do celého příběhu vstupují krysy, které jsou krvežíznivé, nenasytné a je jich v jednu chvíli na obrazovce až 5 000. Někdy můžete na poslední chvíli uskočit, ale jeden malý krůček mimo vyznačenou (osvětlenou cestu) může stát život obou postav nebo vašich blízkých.
Světlo, rovná se život. Tma, rovná se smrt. I když se většina akcí odehrává ve tmě a v šeravém prostředí, krysy číhají téměř za každým rohem a jsou nebezpečím jak pro vás, tak pro ostatní. Stráže s sebou neustále nosí lucerny nebo pochodně, protože bez těchto předmětů by s nimi byl amen.
Během průchodu hrou můžete sbírat květiny, které Hugo miluje. Hugo de Rune je takový malý chodící herbář, který vám ke každé květině pronese velice krátký výklad a utrhne jeden okvětní lístek, který zastrčí Amicii za ucho, aby byla krásná.
Vedle květin se nacházející různě po mapě hračky sirotků a kuriozity, které také patří mezi sběratelské předměty, které jsou rozmístěny náhodně v jednotlivých lokacích, kapitolách. Vedle těchto sběratelských předmětů existuje pět alchymistických vozů, které obsahují cenné suroviny, ze kterých lze následně vyrábět užitečné střely s odlišnými účinky, vylepšovat Amiciin prak, její kapsy nebo zdokonalovat alchymistické dovednosti.
Amiciin prak, to je to, oč tu běží. Bez praku ani ránu. I když se hra tváří, že jde o stealth akční adventuru, někdy je zapotřebí oprášit prak a ukázat nepřátelům, že nejste jen malá holka, která v ruce drží hračku.
K praku se samozřejmě vztahují i střely, které můžete využít. Abych neprozrazoval veškeré účinky jednotlivých střel, mohu prozradit, že během hry se postupně dopracujete k takovým střelám, které budou mít i své využití, důležité využití. K vytvoření jednotlivých střel bude zapotřebí specifických surovin, které naleznete všude možně. Nemějte strach, pokud jste i začátečník v tomto žánru, neměli byste se obávat toho, že by vám došla munice.
Suroviny jsou pohozeny téměř všude, svítí nebo mírně světélkují, takže si jich lehce všimnete, ale jelikož je kamera umístěna blízko za Amiciinými zády, může se stát, že některé suroviny přehlédnete nebo je úplně minete. Stejně tak sběratelské předměty, dárky, alchymistické vozy a zajímavá místa.
Cestou necestou budete čelit různým druhům nebezpečí. Možná časem zjistíte, že krysy nejsou to nejhorší, co ve hře můžete potkat. Zvěrstva jsou všudypřítomná a jak jsem zmiňoval výše, nebezpečí číhá za každým rohem.
Abyste na cestě za zadostiučiněním a osvobozením dosáhli svého, přibydou k vám do skupiny některé postavy, které vám v určitých situacích pomohou nebo budou jen dělat společnost.
Okolní prostředí je koncipováno jako středověké, a taky na vás tak bude působit. Pravděpodobně si všimnete mnoha nedokonalostí, nad kterými buď mávnete rukou nebo se vám líbit nebudou. Nejde o AAA titul, ale domnívám se, že se poměrně rychle takovému hodnocení titul přibližuje.
Někdy budete mít pocit, že stráže jsou opravdu hloupí, protože vedle některých budete moci projít bez povšimnutí. Většina soubojů není výzvou na to, abyste museli trpět jako v Bloodborne. Hra pravděpodobně ani není tak koncipována, abyste se zabrzdili na jednom místě a nemohli přejít dál. Příběhová linka má navrch nad soubojovým systémem.
Nechci znevažovat, že soubojový systém je jednoduchý a hra vypadá ošklivě. Chci jen poznamenat, že za 1 200 Kč dostanete do rukou hru, kterou si užijete. Výše jsem také zmiňoval, že jde o stealth akční adventuru, ale někdy jednoduše zjistíte, že jste tak silní, že nebudete chtít procházet lokací ve stealth, ale vytáhnete prak a strážím vyprášíte kožich.
Co však musím obrovsky vyzdvihnout je nádherný soundtrack. V některých situacích vám začne mrazit v zádech, když se do pozadí začne hlasitě ozývat zvuk basy a houslí. Zvuk je nedílnou součástí zajímavého titulu, který si zaslouží pozitivní hodnocení.
Průchod hrou by vám mohl zabrat okolo deseti hodin, když se budete soustředit pouze na hlavní příběhovou linku, ale vedlejší sbírání květin nebo zajímavostí vám zabere až o dvě až 4 hodiny déle.
Celých dvanáct hodin, během kterých jsem se soustředil na sbírání květin, dárků a kuriozit, jsem se nenudil. Avšak, po celou dobu hry jsem se nemohl plně soustředit a vžít se do role obou sourozenců. I když jsem se neustále snažil proniknout do tajů pocitů obou sourozenců, nestihl jsem to. Nemyslím si, že na hře je něco markantně zle, ale až do poslední minuty jsem neprocitl do takového stavu, který jsem měl u Last of Us nebo například u Horizon: Zero Dawn.
Možná to byla délka hry, možná to byly rychlé průchody některými kapitolami, ale možná jsem byl vždy rozladěn nestabilitou mezi jednotlivými kapitolami, přeskakováním z jedné akce do druhé a nenáročnost nepřátel.
Na závěr mohu konstatovat, že se dílo od Asobo Studio solidně vydařilo, povedlo se, splnilo svůj úkol a moje očekávání plně splnilo. Jestliže váháte nad koupí tohoto titulu, nečekejte moc dlouho. Nenechte se ovlivnit negativními ohlasy, ale naskočte do rozjetého vlaku, dokud je v pohybu, protože vás doveze tam, kam byste to možná nečekali a pravděpodobně vás velice mile překvapení příběh, za kterým stojí skvělí autoři.
Komentáře
Tuto recenzi zatím nikdo neokomentoval. Buď první!
Pro vložení nového komentáře se prosím přihlaš nebo zaregistruj.