Uběhlo nám téměř 7 let od vydání současných konzolí (Nintendo si jede svoje) a dnes už již dosti zastaralé krabičky Xbox One a PS4, kterým se snažili pomoct jejich vylepšení bratříčci PS4 Pro a Xbox One X, se dostávají ke konci svého životního cyklu. Oba giganti o nové generaci otevřeně mluví nějaký ten pátek. První střípky začali unikat na veřejnost minulý rok a na konci nám Microsoft představil nový Xbox Series X (nad značením modelů by se měl někdo v této společnosti vážně zamyslet..) v krátkém videu na TGA a oznámil k tomu i pár chystaných her, ze kterých jsme toho příliš mnoho neviděli. Kompletní specifikace však vyšly na povrch teprve minulý týden a Microsoft si k sobě pozval i pár nadšenců, kteří si jej mohli poprvé naživo osahat:
Sony však o své nové konzoli příliš nemluvilo a věděli jsme pouze o zachování fontu a stylu loga, který má její předchůdce PS4. Ze zákulisí unikalo mnoho zpráv ale nic nebylo do minulého týdne potvrzeno. Japonský gigant poté oznámil, že svou původně plánovanou konferenci na GDC (Game Developers Conference), na kterou nemohlo kvůli situaci ve světě dojít, odvysílá alespoň online:
Mnoho fanoušku však bylo tímto odhalením zklamáno, protože šlo o suchá a pro mnohé nudná data. Z pohledu hardwaru jsme však konečně dostali alespoň nějaké střípky toho, co uvnitř nového Playstationu najdeme a jak se bude od konkurenčního Xboxu lišit.
AMD Ryzen ZEN 2, RDNA 2 a SSD
To že srdcem nové generace budou čipy od AMD víme již nějakou dobu. Jedná se o naprosto logický krok, jelikož AMD pohánělo předchozí generaci a dnes má na trhu ještě lépe vypadající GPU a CPU řešení než v minulosti. Poprvé v historii tedy budou mít aktuální počítače a aktuální herní konzole, technicky úplně stejné x86-64 procesory i grafické karty. Pojďme si tedy podrobněji rozebrat co se bude uvnitř nové generace ukrývat:

Hnacím motorem bude u obou táborů AMD Ryzen Zen 2 procesor s 8 jádry a 16 vlákny. Jedná se tedy o v podstatě stejný procesor jako je loňský desktopový Ryzen 3700X, kterému se kvůli spotřebě musely upravit takty. V Xboxu může běžet ve dvou stabilních režimech - 3,8 GHz na 8 jádrech/ 8 vláknech nebo 3,6 Ghz na 8 jádrech/ 16 vláknech. PS5 poběží na 3,5 GHz ale využívá boostu, takže frekvence bude proměnná.
O grafiku se postará nová generace čipů Radeon NAVI 2 (RDNA 2), kterou zatím nenajdeme ani v počítačích. Tady jsou však rozdíly mezi konkurenty mnohem větší než u procesoru. Xbox má 56 CU jednotek (4 deaktivované) na stabilní frekvenci 1825 MHz, což po výpočtu dělá 12,1 TFLOPS hrubého výkonu. Playstation má pouze 36 CU jednotek ale na vyšší a opět proměnné frekvenci 2230 MHz, tedy výkon zhruba 10,28 TFLOPS. Obě varianty zahrnují Raytracing na hardwarové úrovni a měli by zvládat až rozlišení 8K. Reálně však doufáme alespoň ve 4K na 60 FPS.
Hodnota RAM se zastavila na 16 GB pro obě konzole, kdy i zde, jako u předchůdců, se jedná o paměť sdílenou. I tady jsou však rozdíly. Xbox má 320bit sběrnici a 10GB vyhrazeno pro grafiku. To vše s ohromnou 560GB/s propustností. Zbylých 6GB paměti je pak jako RAM s 336GB/s propustností. PS5 bude mít jednotnou paměť, jenže má jen 256-bit sběrnici, takže maximální propustnost je 448GB/s.
Další velkou novinkou jsou SSD disky. Microsoft sází na 1TB NVMe SSD s rychlostí 2400 MB/s. Paměť dále půjde rozšířit o samostatně prodávané speciální disky. V Sony si nechali vyrobit SSD vlastní konstrukce o velikosti 825 GB, které bude připojené novějším PCIe 4.0, s brutální rychlostí 5500 MB/s. Zde prý bude přímo japonská firma testovat volně prodejné konkurenty na trhu a doporučovat vhodné kandidáty na upgrade.
Playstation se pak navíc ještě bude chlubit novinkou 3D Audio, která má přínést zásadní skok ve zvuku. O této nové technologii v prezentaci zaznělo mnoho, jak o velký krok dopředu půjde se bohužel dozvíme až s testováním hardwaru samotného.
Nové konzole budou mít také vylepšené ovladače haptickou odezvou a dalšími vychytávkami. Samozřejmě nesmíme ale zapomenout na podporu zpětné kombatibility. Xbox s tímto trendem začal už na současné generaci. Pro Microsoft se tedy mnoho věcí nemění. Spustíte podporované hry jak z první konzole, tak z modelu 360. U posledního One si prý dokonce zahrajete všechny, které na této konzoli vyšly a ještě vyjdou. U Sony je situace trošku složitější a tak jsme se zatím dozvěděli pouze o zpětné podpoře her z PS4, kdy u každé není zaručeno, že pojede tak dobře jako ostatní. Všechna vylepšení pro model PS4 Pro by však měli i na PS5 fungovat a být vidět. U této konzole tedy musíme počkat, až vše kolem této funkce výrobce upřesní.
Shrnutí
Nová generace bude velkým skokem dopředu pro celý herní průmysl. Vývojáři dostanou mnohem více výkonu se kterým mohou pracovat a nebude je již omezovat zastaralý hardware, hráči pak získají o to lepší hry. Jistě, náklady na vývoj také narostou. AMD se může radovat s další dlouhodobé a jistě velmi výnosné zakázky, kterou tímto získalo. PC hráči s hardwarem této značky se snad také budou moct veselit z lépe optimalizovaného softwaru. Microsoft se navíc snaží sjednodit vývoj pro Xbox Series X a počítače novou API verzí DirectX12 Ultimate, aby bylo vše ještě jednodušší.
Papírově Xbox vyhrává nad novým Playstationem, jak moc velký rozdíl ve skutečnosti je, však ukážou až samotné hry, které budou u mnoha zákazníků rozhodovat více než výkon o tom, jaké logo bude zdobit jejich obývák. A těch jsme se zatím ani od jednoho výrobce pořádně nedočkali. Je to ale pochopitelné, protože do letošních Vánoc nám ještě zbývá nějaký ten čas.
A které konzoli zatím dáváté přednost vy? Napište nám do komentářů.
24. 3. 2020 15:46
Comments
Nobody has commented the special yet. Be the first one!
To add a new comment, please sign in or sign up.